Τετάρτη 6 Ιουνίου 2012

Μαθησιακές δυσκολίες και … ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ


Μαθησιακές δυσκολίες και … ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Η περίοδος των εξετάσεων έφτασε! Οι μαθητές είτε είναι έτοιμοι ψυχολογικά είτε όχι βρίσκονται πλέον στη θέση να εξεταστούν και να αξιολογηθούν στις γνώσεις που απέκτησαν μέσα στο ακαδημαϊκό έτος που πέρασε.
Όλα αυτά τα παιδιά νιώθουν αγχωμένα και το βλέπουν σαν ένα πολύ μεγάλο γεγονός. Ειδικά τα παιδιά που δεν έχουν ετοιμαστεί, δεν έχουν αρχίσει τις επαναλήψεις αγχώνονται, φοβούνται  μήπως δεν προλάβουν, πανικοβάλλονται και αρχίζουν να κάνουν λάθη μόνο και μόνο επειδή βιώνουν τόσο έντονα το στρες. Έτσι αντιδρούν και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, τα συμπτώματα αυξάνονται αν δεν είναι σε καλή ψυχολογική κατάσταση.
          Λένε όμως ότι το άγχος είναι δημιουργικό. Δεν ισχύει πάντα αυτό. Υπάρχει και το καλό και το κακό άγχος. Το καλό άγχος είναι αυτό που μας κρατάει σε εγρήγορση και μας βοηθάει να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά προκλήσεις και δυσκολίες. Όταν όμως το άγχος επηρεάζει αρνητικά το σώμα μας, τη σκέψη μας, τη διάθεση και τη συμπεριφορά μας δε μιλάμε για το καλό άγχος αλλά για αυτό που θα μας οδηγήσει στη μείωση της απόδοσης μας και σίγουρα στην αποτυχία. Είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές να μάθουν να ελέγχουν το άγχος τους και να διατηρούν θετικές σκέψεις. Τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα επειδή γνωρίζουν τη δυσκολία τους και ότι αν πιεστούν μπορεί να κάνουν περισσότερα λάθη, ανησυχούν περισσότερο. 
Τι πρέπει όμως να κάνουμε για να περάσουν οι εξετάσεις πιο ανώδυνα;
Καταρχάς, οι γονείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική και δύσκολη ταυτόχρονα είναι αυτή η περίοδος για τα παιδιά τους και να είναι δίπλα τους, να τους σταθούν και σα γονείς αλλά και σαν φίλοι. Θα πρέπει να τους προοτρέψουν να εξωτερικεύουν με κάθε τρόπο τα συναισθήματα τους και να τους γεμίζουν με θετικές σκέψεις. Επίσης να τους βοηθάνε με τα μαθήματα εφόσον μπορούν, να οργανώνουν μαζί το χρόνο της μελέτης και να προσέχουν τη διατροφή τους η οποία επηρεάζει τις εργασίες του εγκεφάλου αλλά και την απόδοση τους. Να προσέχουν όμως να μην υπερβάλλουν με τη συμπεριφορά τους και άθελα τους πιέζουν το παιδί. Θα πρέπει οι γονείς να μην τους μεταβιβάζουν το άγχος που και πολύ λογικά νιώθουν αλλά να βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους να περνάνε λίγο χρόνο μαζί με τα παιδιά τους τα οποία και έχουν την ανάγκη να μην είναι όλοι την ώρα πάνω από τα βιβλία. Οι γονείς ειδικά των παιδιών με μαθησιακά προβλήματα πρέπει να γνωρίζουν πως αντιδρά το παιδί τους όταν νιώθει πίεση και να προσπαθούν να του αποβάλλουν ότι αρνητικό αισθάνεται ώστε στις εξετάσεις να μην επιδεινωθεί το πρόβλημα του. 
Μία πολύ βασική κίνηση των γονέων για τις εξετάσεις των παιδιών τους είναι να τονίσουν στο παιδί τους ότι «δεν κρίνεται η ζωή τους από τις εξετάσεις». Πολλά παιδιά πιστεύουν ότι αν αποτύχουν στις εξετάσεις αποτυγχαίνουν ταυτόχρονα και στη ζωή. Δεν είναι όμως έτσι. Είναι απλά ένα γραπτό που δεν καθορίζει ούτε ποιος είσαι, ούτε τι μπορείς να καταφέρεις αλλά ούτε τι θα γίνει στο μέλλον. Πρέπει να γίνεται πάντα αποδεκτή και η αποτυχία γιατί μέσα από αυτήν μπορεί ο μαθητής να γίνει καλύτερος.
Οι μαθητές πρέπει να οργανώσουν καλά το χρόνο τους, να μην αφήσουν την επανάληψη για τελευταία στιγμή, να μην κουράζονται και να μην ξενυχτάνε. Ο εγκέφαλος του καθώς και το σώμα τους πρέπει να είναι σε ετοιμότητα και ηρεμία για να ανταποκριθεί στις εξετάσεις. Πολλές φορές βοηθάνε και οι ασκήσεις χαλάρωσης καθώς επίσης και η διαφραγματική αναπνοή. Με τη διαφραγματική αναπνοή χαλαρώνει το νευρικό μας σύστημα με σκοπό την καλύτερη λειτουργία του οργανισμού και την απόκτηση ηρεμίας και εσωτερικής γαλήνης. Επίσης, αντιμετωπίζονται το άγχος, το στρες και η πίεση που υπάρχει την περίοδο των εξετάσεων.
Αν πάλι κάποιος γονέας δεν έχει αντιληφθεί ή παραβλέπει τις δυσκολίες που έχει το παιδί του στη σχολική του καθημερινότητα, είναι μία ευκαιρία τώρα στις εξετάσεις να έρθει κοντά στο παιδί του, να νιώσει πως νιώθει και όταν τελειώσουν οι εξετάσεις και δυστυχώς υπάρξει κάποια αποτυχία, να απευθυνθεί σε κάποιον αρμόδιο φορέα ώστε να γίνει η διάγνωση και το παιδί να μη χρειαστεί να βιώσει ξανά όλη αυτήν την αποτυχία και να τον βασανίζουν τύψεις γιατί δεν κατάφερε να αποδώσει με τόσο χρόνο που αφιέρωσε.
Κάθε μαθητής έχει ανάγκη τον γονέα του. Όλα τα παραπάνω δεν ισχύουν μόνο για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αλλά για όλους τους μαθητές. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι μια δύσκολη περίοδος για αυτούς και να τους στηρίξουμε όσο περισσότερο μπορούμε.