Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012

Κάπνισμα & Διατροφή




Σύνταξη :
Αντωνίου Σταματίνα
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Επιστ. Συνεργάτης MediDiatrofi







Είναι  γνωστό, ότι ο  καπνός του τσιγάρου, περιέχει  έναν μεγάλο αριθμό καρκινογόνων ουσιών και ότι είναι βασικός αιτιολογικός παράγοντας του καρκίνου του πνεύμονα όπως επίσης έχει βρεθεί ότι η εμφάνιση του καρκίνου έχει σχέση με την ποσότητα του καπνίσματος, που υπολογίζεται σε πακέτα / χρόνια.  Αν κάποιος καπνίζει 10 τσιγάρα την ημέρα, ο κίνδυνος εμφάνισης του καρκίνου αυξάνεται κατά 5 φορές .

Όσον αφορά τη διατροφή, πληθώρα ερευνών έχουν δείξει, τη σχέση της με την πρόληψη παθήσεων που σχετίζονται με το κάπνισμα.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι καπνιστές συγκριτικά με τους μη καπνιστές αλλά και τους πρώην καπνιστές να έχουν μικρότερο ΔΜΣ, χαμηλά επίπεδα βιταμινών και συγκεκριμένα βιτ C, E και Β12  και ειδικότερα για την βιταμίνη C, ενδεικτικά ένα τσιγάρο καταστρέφει 25-100 mg βιταμίνης. Εκτός από την καταστροφή των βιταμινών έχει βρεθεί ότι υπάρχει συσχέτιση του καπνού με τον καταβολισμό των μυών, αφού ο καπνός προκαλεί βλάβη στον σκελετό των μυών, λόγω μείωσης του μεταβολισμού τους, λόγω αυξημένου οξειδωτικού στρες, με συνέπεια  την εμφάνιση φλεγμονής.

Η κατανάλωση μιας μεγάλης ποικιλίας φρούτων και λαχανικών στα πλαίσια της μεσογειακής διατροφής μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για την εμφάνιση ορισμένων μορφών καρκίνου του πνευμόνων στους καπνιστές, και να βοηθήσει στην μακροζωία, άλλωστε, πληθώρα ερευνών έχουν δείξει, ότι μια  διατροφή, η οποία  να περιλαμβάνει την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας φρούτων και φρέσκων λαχανικών, συμβάλλει θετικά σε υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών στοιχείων στο αίμα.

Τι γίνεται όμως όταν κάποιος "κόβει" το τσιγάρο ;

Όταν κάποιος διακόψει το κάπνισμα αυξάνει το βάρος του κατά 2 – 3 κιλά κατά μέσο όρο. Αυτό  μπορεί εν μέρει να συνδεθεί με το ότι το κάπνισμα αυξάνει το μεταβολισμό και ότι η νικοτίνη δρα ως κατασταλτικό της όρεξης. Φαίνεται ότι η προσωρινή αυτή δράση,  συνδέεται με το γεγονός πως η νικοτίνη διεγείρει το συμπαθητικό νευρικό σύστημα του οργανισμού το οποίο εκτός των άλλων επηρεάζει τον μεταβολισμό μας. Στο φαινόμενο της « απόκτησης » κιλών, μετά την διακοπή του καπνίσματος « φταίει »  το τσιμπολόγημα, η καθιστική ζωή, δηλαδή, αλλαγή των διατροφικών συνηθειών, αφού οι πιο πολλοί αντικαθιστούν την κίνηση του τσιγάρου με το φαγητό ( κάτι να έχω στο χέρι).

Βασική λοιπόν προϋπόθεση, για την προάσπιση και διατήρηση της υγείας, ιδιαίτερα για τους καπνιστές, έχει η επάρκεια του οργανισμού, σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Εάν είστε καπνιστής, είναι απαραίτητο να συμπεριλάβετε στο διαιτολόγιό σας, τροφές ενισχυμένες σε βιταμίνες ή να παίρνετε συμπληρώματα βιταμινών. Μάλιστα η λήψη συμπληρωμάτων-βιταμινών είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί μια επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών σε άτομα που καπνίζουν πολύ.


*Κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος, με απόφαση που πήρε το 1987 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (W.H.O)


Βιβλιογραφικές πηγές:
  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3180774/?tool=pubmed
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21961058
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22614737