Τετάρτη, 18 Απριλίου 2012

Τι μπορώ να κάνω αν πάσχω από δυσανεξία στη λακτόζη;

Σύνταξη :
Αντωνίου Τίνα
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος 
Επιστημονική Συνεργάτης MediDiatrofi


Πράγματι μια μερίδα του πληθυσμού, εμφανίζει δυσκολία στην πέψη του γάλακτος. Ορισμένα άτομα παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη και κάποια άλλα άτομα στην καζεΐνη , την πρωτεΐνη του γάλακτος. Η κληρονομικότητα παίζει κάποιο ρόλο, πολλοί άνθρωποι που παρουσιάζουν δυσανεξία στο μεταβολισμό του γάλακτος και των υποπροϊόντων του, έχουν καταγωγή ασιατική, αφρικανική, μεσογειακή ή εβραϊκή. Παρόλα αυτά, η μεγαλύτερη πλειοψηφία των ανθρώπων καταναλώνει και μεταβολίζει ένα μέρος των γαλακτοκομικών προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά.

Η δυσανεξία στη λακτόζη παρουσιάζεται όταν το σώμα εμφανίζει έλλειμμα λακτάσης, ένα ένζυμο απαραίτητο για τον μεταβολισμό της λακτόζης (σάκχαρο) που υπάρχει στο γάλα. Οι άνθρωποι με δυσανεξία στη λακτόζη , μπορούν να καταναλώσουν ορισμένα είδη γαλακτοκομικών προϊόντων. Οι καλλιέργειες των βακτηρίων που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της γιαούρτης και των περισσότερων σκληρών τυριών, περιέχουν ένζυμα που μπορούν να διασπάσουν τη λακτόζη. Πρόκειται δηλαδή για ασφαλή αβλαβή προϊόντα για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Τα προϊόντα της σόγιας, αποτελούν εξαιρετική πηγή ασβεστίου και πρωτεϊνών και είναι χαμηλά σε λιπαρά. Τα τυριά με βάση τη σόγια περιέχουν και αυτά την ίδια ποσότητα ασβεστίου με τα τυριά γαλακτοκομικής προέλευσης.
Ο κονσερβοποιημένος σολομός και οι σαρδέλες περιέχουν πολύ ασβέστιο εξαιτίας των ψαροκόκαλων που περιέχουν, στα οποία συστήνεται η τακτική κατανάλωσή τους.
Τα λαχανικά, όπως το λάχανο και το κουνουπίδι, περιέχουν μικρότερες ποσότητες ασβεστίου , που συχνά ποικίλλει από την ποιότητα του εδάφους που καλλιεργούνται.

Καλό θα ήταν ,να αποφεύγεται η κατανάλωση χυμών εμπλουτισμένων σε ασβέστιο , καθώς είναι πυκνά σε θερμίδες και ζάχαρη.