Δευτέρα, 30 Απριλίου 2012

Η σημασία του σωστού πρωινού για το παιδί

Σύνταξη : 
Κάμπατζη Γεωργία
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Επιστ. Συνεργάτης MediDiatrofi



Το σωστό πρωινό προωθεί:

·         Την Σωματική Υγεία
Το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κατά το οποίο το σώμα μας παραμένει χωρίς τροφή και ενέργεια είναι μεταξύ του βραδινού και του πρωινού γεύματος. Ακόμα και αν το τελευταίο γεύμα καταναλωθεί πριν τον ύπνο μεσολαβούν περίπου 9 ώρες μέχρι το επόμενο γεύμα, συγκρίνοντας το με τις 3-4 ώρες που μεσολαβούν μεταξύ των γευμάτων στην διάρκεια της ημέρας.
Κατά την διάρκεια του ύπνου το σώμα χρησιμοποιεί τα θρεπτικά συστατικά που έχουν απομείνει στον οργανισμό από την μέρα που ήδη πέρασε με σκοπό να αναπλαθεί και να αυξηθεί. 
Τα παιδιά χρειάζονται πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη ώστε το πρωινό τους να είναι ολοκληρωμένο. Χωρίς ένα καλό πρωινό τα παιδιά είναι φυσικό να κουράζονται οποιουδήποτε μεγέθους σχολική τσάντα και αν κουβαλάνε. Έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να επηρεαστεί η ανάπτυξη τους. Συνήθως τραυματίζουν τον εαυτό τους εξαιτίας της κόπωσης. Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι είναι πολύ πιο πιθανόν να καταναλώσουν ένα ανθυγιεινό γεύμα που θα τους προσφερθεί και η ανάρρωση τους είναι πιο δύσκολη στην ασθένεια. 
Τα παιδιά τα οποία καταναλώνουν σε καθημερινή βάση σωστό πρωινό έχουν φυσιολογικότερο βάρος σε σχέση με τα παιδιά που δεν τρώνε σωστά ή δεν τρώνε καθόλου πρωινό.

·         Την Πνευματική Υγεία
Τα θρεπτικά συστατικά παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην πνευματική υγεία του παιδιού. Ένας φυσιολογικός εγκέφαλος χρειάζεται καλή διατροφή. Η κατάθλιψη και  διάφορες άλλες συμπεριφορικές διαταραχές  φαίνεται ότι συνδέονται με τις διατροφικές διαταραχές. Το σωστό πρωινό και γενικότερα μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να αποτελέσει μέρος τα θεραπείας.
Όλοι οι γονείς γνωρίζουν την σχέση μεταξύ διάθεσης και διατροφής. Πολλοί λοιπόν γονείς όταν βλέπουν το παιδί τους κακόκεφο του δίνουν συνήθως τροφές πλούσιες σε ζάχαρη. Δυστυχώς τα γλυκά είναι ένας τρόπος ώστε να ξεγελαστούν.
Εκτός λοιπόν από το να διαχειριζόμαστε τα παιδιά με το φαγητό καλό θα ήταν να διαχειριζόμαστε το φαγητό των παιδιών.
Με μια ισορροπημένη διατροφή μπορούμε να μειώσουμε το μαρασμό και να οδηγήσουμε στο σωστό δρόμο την διάθεση και την ανάπτυξη των παιδιών βελτιώνοντας την πνευματική τους υγεία. Αυτό μπορεί να ξεκινήσει με το σωστό πρωινό

·         Ευεργετείται ο αυτοσεβασμός και η αυτοπεποίθηση
Παρόλα που αυτό θα μπορούσε να κατηγοριοποιηθεί στην πνευματική υγείας του παιδιού χρειάζεται περισσότερη ανάλυση.
Τι σκέφτεται και τι πιστεύει το παιδί για τον εαυτό του είναι σημαντικό σε όλους τους τομείς της ζωής και της ανάπτυξη του.
Η αυτοεκτίμηση του παιδιού επηρεάζεται από το πόσο μπορεί να τα βγάλει πέρα με τα υπόλοιπα παιδιά. Χωρίς τη ενέργεια του πρωινού το παιχνίδι στο σχολείο καταντάει απογοήτευση, η οποία ακολουθείται από διαδοχικές ανασφάλειες.
Έτσι πολλά παιδιά στην ιδέα ότι δεν θα τα καταφέρουν (π.χ. να αντέξουν στα παιχνίδια της αυλής του σχολείου)  δεν προσπαθούν να συμμετέχουν καν.

·         Τις Κοινωνικές Σχέσεις του παιδιού
Όταν ένα παιδί δεν προσλαμβάνει την απαιτούμενη ενέργεια το πρωί έχει λιγότερη υπομονή και ανεκτικότητα με τους γύρω του και λιγότερη ικανότητα συγκέντρωσης με αποτέλεσμα να μην μπορούν εύκολα να αντιληφτούν μια συζήτηση ή να ανταπεξέρθουν σε αυτήν.
Η πνευματική υγεία η οποία επηρεάζεται από φτωχή διατροφή μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις των παιδιών εξαιτίας των συναισθηματικών σκαμπανεβασμάτων τα οποία προκαλούνται από τις χημικές μεταβολές που διαδραματίζονται στο σώμα του παιδιού. Η μειωμένη αυτοεκτίμηση θα επηρεάσει την επικοινωνία του με τα άλλα παιδιά.

Έτσι λοιπόν τα παιδιά επωφελούνται από το πρωινό με πολλούς τρόπους κάθε μέρα και κάθε λεπτό που περνάει.

Μόνο όταν σοβαρολογήσουμε την σημαντικότητα του πρωινού γεύματος θα καταλάβουμε ότι είναι το σημαντικότερο γεύμα και αξίζει να αφιερώσουμε χρόνο στην προετοιμασία του, προετοιμάζοντας έμμεσα το παιδί μας για μια καλύτερη ζωή!

Μερικά θρεπτικά συστατικά των τροφίμων που πραγματικά βοηθάνε σε ένα σωστό πρωινό

·         Χολίνη
Αυτό το θρεπτικό συστατικό μπορούμε να το βρούμε στα αυγά και στους ξηρούς καρπούς. Βοηθάει στην σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου και στην καλή μνήμη. 
Προτάσεις:
Μια ομελέτα με φρέσκα αυγά και ανάμικτα λαχανικά μπορεί να σερβιριστεί σαν κρέπα ή σαν μια λεπτή φέτα πάνω σε ένα ψωμάκι ολικής άλεσης του τοστ. 
·         Αντιοξειδωτικά
Επιλέγοντας φαγητά πλούσια σε Βιταμίνη Α, C και Ε μπορούμε να βελτιώσουμε την μνήμη.
Προτάσεις:
Μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά φρέσκα φρούτα και λαχανικά κατά την διάρκεια των γευμάτων αλλά και ως σνακς. Οι ξηροί καρποί και τα όσπρια είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά.  Το Χούμους είναι μια καλή ιδέα
Ένα ρόφημα με γιαούρτι και φρούτα σαν ενεργειακό ποτό τα παιδιά θα το λατρέψουν.
Μπορούμε να προσθέσουμε λαχανικά στο πιάτο του παιδιού σαν στοιχείο διακόσμησης. Ένα κομμάτι σπιτική πίτσα πλούσια σε λαχανικά είναι μια καλή πρόταση.
·         Ωμέγα 3 – Λιπαρά Οξέα
Τα Ωμέγα 3 – Λιπαρά Οξέα αποτελούν έναν σημαντικό παίκτη στην ενίσχυση της γνωστική συμπεριφοράς του παιδιού. Μπορούμε να τα βρούμε στα ψάρια όπως στον σολομό και τον τόνο,  στο αβοκάντο, στον λιναρόσπορο, στους ξηρούς καρπούς και στο ελαιόλαδο.
Προτάσεις:
Αφήστε τα παιδιά να συμμετάσχουν στην παρασκευή του πρωινού τους ώστε να ενθαρρυνθούν να δοκιμάσουν καινούρια ενδεχομένως τρόφιμα όπως το αβοκάντο και ο ψητός σολομός.
Ένα σάντουιτς με σολομό και φρέσκα λαχανικά μπορεί να το επιλέξει τελικά.
1 -2 κουταλιές λιναρόσπορου μπορεί να προστεθεί στο μπολ με τα δημητριακά πρωινού.
·         Δημητριακά Ολικής Άλεσης
Τα δημητριακά ολικής άλεσης περιέχουν φολικό οξύ και βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορεί να βοηθήσουν στην βελτίωση της μνήμης και οι φυτικές ίνες προωθήσουν την καλή λειτουργία του εντέρου του παιδιού.  

Προτάσεις:
Ένα μπολ με δημητριακά ολικής άλεσης μαζί με αποξηραμένα φρούτα χωρίς όμως προσθήκη ζάχαρης είναι μια καλή επιλογή.
Καλή εναλλακτική λύση θεωρείται και το ψωμί ολικής αλέσεως με μέλι ή μαρμελάδα χωρίς προσθήκη ζάχαρης.
·         Σίδηρος
Τα τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο βοηθάνε στην πνευματική εγρήγορση και στη αύξηση των ενεργειακών επιπέδων.

Προτάσεις:
Καλές πηγές σιδήρου είναι το κρέας, το κοτόπουλο, το σπανάκι, τα αποξηραμένα φρούτα και τα δημητριακά ολικής άλεσης.  
·         Ασβέστιο
Τελειώνοντας δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το ασβέστιο το οποίο βοηθάει στην ενδυνάμωση των οστών. 

Προτάσεις:
Να είστε πάντα σίγουροι ότι στο ψυγείο υπάρχουν φρέσκο, γιαούρτι και τυρί.
·         Νερό
Το νερό κρατάει την συγκέντρωση σε υψηλά επίπεδα και απομακρύνει την κόπωση.

Προτάσεις:
Απομακρύνεται τα αναψυκτικά με ζάχαρη και αντικαταστήστε τα με νερό.
Σε ένα ποτήρι μπορείτε να προσθέτετε μια φέτα λεμόνι, πορτοκάλι ή λάιμ ώστε το παιδί να έχει την αίσθηση της γεύσης ενεργή. 

http://healthnet.al/index.php/mnu-nutrition/92-cat-nutrition-diet/509-nero-os-pigi-zwis