Δευτέρα, 23 Απριλίου 2012

Διατροφή - Γονείς και Παιδιά

Σύνταξη : 
Βάνα Καραμπίνα 
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος 
Επιστημονικός Συνεργάτης MediDiatrofi


Ας ξεκινήσουμε από κάτι απλό, αλλά σημαντικό. Τα  χαρακτηριστικά της παιδικής /σχολικής ηλικίας και τα χαρακτηριστικά των εφήβων.

ΠΑΙΔΙΚΗ /ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ:
1.     Ρυθμίζουν πλέον μόνοι τους το πόσο, αλλά και το τι και το πότε θα τραφούν.
2.     Ακλουθούν των τρόπο ζωής της οικογενείας και το πρόγραμμα διατροφής αυτής.
3.     Υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη, στη μάζα του σώματος, στα οστά στην προσωπικότητα και το πνεύμα τους.
4.     Έχουν αυξημένη φυσική δραστηριότητα λόγο σχολικού προγράμματος , παιχνιδιού, ίσως και αθλητισμού.

ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ:
1.     Ταχεία ανάπτυξη (σώματος, οστών, προσωπικότητας, πνεύματος).
2.     Αυξημένη δραστηριότητα (βόλτες, αθλητισμός, διάβασμα).
3.     Αλλαγή σύνθεσης σώματος (ορμονικές αλλαγές, τόσο σε κορίτσια όσο και σε αγόρια).
4.     Προσωπικές επιλογές και αμφισβήτηση.

Τα παραπάνω μας οδηγούν, στο ότι οι ανάγκες και οι διατροφικές απαιτήσεις, αυτών των ηλικιών είναι πολύ μεγάλες και ταυτόχρονα πολύ σημαντικές για την σωστή δόμηση ,χωρίς προβλήματα ενός ανθρώπινου οργανισμού. Αναλυτικά:
  1. Ενέργεια: αυξάνεται ανάλογα με την ηλικία το πόση φυσική
δραστηριότητα έχουν.
  1. Θρεπτικά συστατικά: οι ανάγκες αυξάνονται και πρέπει να καλύπτονται επαρκώς για να μην δημιουργούνται λειτουργικά προβλήματα.

Βιταμίνες
Μέταλλα
Ιχνοστοιχεία

  • Βοηθούν στην καλή λειτουργία και δόμηση του  Κ.Ν.Σ.
  • Συμβάλουν στη δημιουργία ορμονών
  • Συμβάλουν στη δόμηση των οστών, δοντιών, και της τρίχας.
  • Βοηθούν στη γενικότερη καλή λειτουργία του οργανισμού.
  • Θωράκιση του οργανισμού από ασθένειες.
πρωτεΐνες
  • Βοηθούν στην ανάπτυξη της μυϊκής μάζας (δύναμης)
  • Αποφυγή αναιμίας

λιπαρά
  • Βοηθούν στην καλή λειτουργία και δόμηση του  Κ.Ν.Σ.
  • Καλή εμφάνιση και ελαστικότητα του δέρματος
  • Στην αποφυγή τραυμάτων.
Νερό (10-12 ποτήρια την ημέρα)
  • Καλή ενυδάτωση → καλή λειτουργία → καλή υγεία



Γονείς και παιδία: χρήσιμες συμβουλές από την Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, Ευανθία Καραμπίνα.
  1. Αποφεύγουμε  να αγοράζουμε έτοιμα φαγητά ή φαγητά από έξω. Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το σπιτικό φαγητό.
  2. Προσπαθούμε να μη δίνουμε στα παιδία έτοιμες λιχουδιές , χρωματιστά γλυκά, γαριδάκια κ.τ.λ., γιατί κινδυνεύουν να αυξήσουν το βάρους από περιττές θερμίδες, χωρίς κανένα θρεπτικό συστατικό.
  3. συνηθίζουμε τα παιδία από μικρή ηλικία ότι τα γλυκά  και τις κακές τροφές τα καταναλώνουμε σε εξαιρετικές περιπτώσεις , όπως, γιορτές, πάρτι κ.τ.λ.. Αλλά και πάλι φροντίζουμε την ημέρα εκείνη το γεύμα τους πριν ή μετά να είναι πιο ελαφρύ.
  4. Προτιμούμε τους φυσικούς χυμούς ή τους χυμούς χωρίς ζάχαρη και ανθρακικό με κοντινή ημερομηνία λήξης.
  5. Τρώμε καθημερινά φρούτα εποχής (για τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία που περιέχουν)/
  6. Συνηθίζουμε από μικρή ηλικία τα παιδία να τρώνε ψάρια, σαλάτες, όσπρια, και λαδερά . δεν κακολογούμε καμία τροφή.
  7. Δεν τρώμε ποτέ στα όρθια και γρήγορα
  8. Δεν τρώμε ποτέ θυμωμένοι, ανήσυχοι ή εκνευρισμένοι. Το φαγητό θέλει ήρεμα και χρόνο.
  9. Δεν τρώμε ποτέ μπροστά από την τηλεόραση. Τότε καταναλώνουμε μεγάλες μπουκιές χωρίς να της μασάμε καλά και μεγαλύτερη ποσότητα από ότι θα έπρεπε. Δεν συνειδητοποιούμε ότι έχουμε φάει  και κάνουμε κακό στο στομάχι.
  10. Όλη μέρα πίνουμε μεγάλες ποσότητες νερού (8-12 ποτήρια).
  11. Δεν απαγορεύουμε τίποτα στα παιδία, ενώ εμείς οι ίδιοι το καταναλώνουμε φανερά ή κρυφά από αυτά.
  12. τις ελεύθερες ώρες δεν τις αφιερώνουμε στην τηλεόραση και τον υπολογιστή, αλλά προσπαθούμε να ασκηθούμε οικογενειακώς ή τα παιδία μονό. Άσκηση θεωρείται το περπάτημα, το ποδήλατο, το παιχνίδι με τρέξιμο, το κολύμπι, ο χορός.

ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ = ΚΑΛΗ ΥΓΕΙΑ