Τρίτη, 13 Μαρτίου 2012

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ?


Σύνταξη :
Κοκκίνου Μαρία
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Προϊσταμένη τμήματος Διατροφής Ιατρικού 
Διαβαλκανικού Κέντρου
Μέλος της επιστημονικής ομάδας MediDiatrofi
Μέλος του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών


Ιδανική δίαιτα δεν είναι αυτή που δίνει το γρήγορο αποτέλεσμα αλλά το μόνιμο! Πως όμως μπορούμε να ξεχωρίσουμε μια «καλή» από μια «κακή» δίαιτα?

Μια σωστή δίαιτα σημαίνει ουσιαστικά σωστή διατροφή, απόλυτα ισορροπημένη, που περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων και αντεπεξέρχεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητας του καθενός. Συμβαδίζει με τις ιδιαιτερότητες του κάθε ατόμου και έχει στόχο όχι μόνο την απώλεια κιλών με ένα π.χ. εβδομαδιαίο διαιτολόγιο αλλά και την εκπαίδευσή του σε συνθήκες σωστής θρέψης.

Η πιο ασφαλής απώλεια βάρους είναι μέχρι 4 κιλά το μήνα. Δώστε προσοχή σε όποια δίαιτα υπόσχεται πολλά κιλά σε μικρό χρονικό διάστημα. Τα περισσότερα από αυτά θα είναι υγρά που αργά ή γρήγορα ο οργανισμός θα τα αναπληρώσει και θα ξαναβάλετε τα κιλά που με τόση στέρηση είχατε χάσει. Δώστε προσοχή στις πολύ αυστηρά υποθερμιδικές δίαιτες διότι υπάρχει κίνδυνος αθρεψίας, ατονίας και αβιταμίνωσης με σοβαρές επιπτώσεις στη υγεία.
Αποφύγετε να ακολουθήσετε δίαιτες που έχουν σαν βάση διάφορα σκευάσματα ή περιλαμβάνουν «μαγικές» τροφές που καίνε το λίπος ή αναστέλλουν την όρεξη.  Λάβετε υπόψη ότι δίαιτες που αποκλείουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων ή οι αποτοξινώσεις όχι μόνο δεν αποτελούν ισορροπημένη διατροφή αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να γίνουν επικίνδυνες.
Πριν από οποιαδήποτε προσπάθεια απώλειας βάρους καλό θα ήταν να περάσετε τις διαδικασίες εκτίμησης της διατροφικής σας κατάστασης. Αυτές διακρίνονται σε :

Ανθρωπομετρικές μετρήσεις, κυρίως βάρος, ύψος και σωματικό λίπος.

Βιοχημικές εξετάσεις, κυρίως αίματος και ούρων

Κλινική ή φυσική αξιολόγηση. Πολλά είδη διατροφικών διαταραχών γίνονται αντιληπτά με την προσεκτική παρατήρηση του ατόμου. Για παράδειγμα τα άσπρα στίγματα στα νύχια που υποδηλώνουν έλλειψη ψευδαργύρου, κ.α.

 Διατροφικό ιστορικό. Η λήψη ενός γενικού ιστορικού για να γίνουν κατανοητές οι μέχρι τώρα συνήθειες του κάθε ατόμου, οι γευστικές ιδιαιτερότητες, το ωράριο εργασίας, η φυσική δραστηριότητα κ.α.

Επίσης πολύ βασικό στοιχείο για τη διεκπεραίωση μιας σωστής δίαιτας είναι η λήψη ιατρικού ιστορικού. Η παρουσία ασθένειας ή η λήψη φαρμάκων μπορεί να καθορίσουν την επιλογή τροφών ακόμα και τις ώρες των γευμάτων.

Γι’ αυτό η τήρηση ενός διαιτολογίου από ένα περιοδικό ή από ένα συγγενή ή φίλο δεν είναι καλή επιλογή. Ο κάθε ένας από εμάς είναι διαφορετικός οργανισμός, έχει διαφορετικές συνήθειες, διαφορετικό τρόπο ζωής επομένως και διαφορετικές ανάγκες. 
Τέλος, από τα πιο σημαντικά – αν όχι το σημαντικότερο- χαρακτηριστικά μιας υγιούς, ασφαλούς και πετυχημένης δίαιτας είναι η αλλαγή διατροφικής συμπεριφοράς. Έτσι η δίαιτα δεν θα είναι πια υπόθεση ενός μηνός υπομονής αλλά ανάπτυξης προσωπικών τεχνικών που θα βοηθήσουν στην μείωση και τη διατήρηση του νέου βάρους.